Στις 23 και 24 Απριλίου στο Άσυλο Ανιάτων, στην Κυψέλη, πραγματοποιήθηκε η διήμερη εκδήλωση Το εντός αντιπαρέχεται υπό την αιγίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Η εκδήλωση προέκυψε ως προϊόν συνεργασίας του δημιουργικού γραφείου Swop με το μουσικό σχήμα Breakfast Club και τους τρεις οικοδεσπότες – αφηγητές, τον Δημήτρη Σωτηρίου, τον Μιχάλη Σιώνα και τον Νέγρο του Μοριά. Με εκφραστικά μέσα το χορό, την αφήγηση και το τραγούδι οι τρεις οικοδεσπότες – αφηγητές συνόδευσαν το μουσικό σχήμα Breakfast Club σε τρεις μουσικούς περιπάτους, που πλαισιώνονταν από χωροκατασκευές, με κεντρικό άξονα το Άσυλο Ανιάτων.
Κάθε μουσικός περίπατος αποτέλεσε μια διαφορετική ενενηντάλεπτη οπτικοακουστική εμπειρία. Οι κατασκευές και εγκαταστάσεις λειτούργησαν υποστηρικτικά και ενισχυτικά του περιεχομένου και της θεματικής του κάθε περιπάτου. Με γνώμονα το εφήμερο της εκδήλωσης, την ιδιαιτερότητα του χώρου ως νοσοκομείο, τις κλιματολογικές συνθήκες και τις εναλλαγές των αφηγητών και επισκεπτών επιχειρήθηκαν κατασκευές που λειτουργούσαν ως σημεία-στάσεις καθώς και μια κεντρική σκηνή στον υπαίθριο χώρο του Ασύλου. Τα βασικά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν χαρτί, χαρτόνι, ξύλο και καθρέφτης και η επεξεργασία τους έγινε με ψηφιακά και αναλογικά μέσα και χρήση κοπτικού laser, ενώ συμπληρωματικά χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία φωτισμού.
Η κεντρική σκηνή στον υπαίθριο χώρο του Ασύλου αποτέλεσε τον επίλογο των περιπάτων με την υλοποίηση συναυλιών από το μουσικό σχήμα Breakfast Club. Ως υπόβαθρο – σκηνικό κατασκευάστηκε η υπαίθρια εγκατάσταση με τον τίτλο Fragments.
Πρόκειται για ένα σύστημα με εξάγωνους καθρέφτες που σχεδιάστηκε, προσαρμόστηκε και αναρτήθηκε στον επιλεγμένο χώρο, με τη χρήση απλών συνδετικών μέσων. Η βασική πρόθεση της εγκατάστασης ήταν να αποτελέσει το σκηνικό υπόβαθρο που θα συμμετείχε με τον τρόπο του στη μουσική παράσταση-συναυλία. Παράλληλα, κρίθηκε αναγκαίο να αναδειχθεί ο ίδιος ο υπαίθριος χώρος του Ασύλου, που αποτελεί για την Κυψέλη μια πραγματική όαση πρασίνου. Τέλος, ο χαρακτήρας της συνολικής εκδήλωσης με την αυθόρμητη συμμετοχή τόσο των επισκεπτών όσο και των μόνιμων κατοίκων του Ασύλου αποτέλεσε σημαντική επιρροή ως προς το σχεδιασμό και την επιλογή των υλικών της εγκατάστασης.
Κρίθηκε απαραίτητη η δημιουργία ενός σκηνικού του οποίου τα όρια και η σύσταση δεν είναι σαφή αλλά αναμειγνύονται με τα στοιχεία του κήπου, των υφιστάμενων κατασκευών και κτιρίων, ενώ ταυτόχρονα επηρεάζονται από τα φυσικά στοιχεία, όπως ο άνεμος, αλλά και τον ίδιο το χρόνο, μέσω των εναλλαγών των χρωμάτων κατά το πέρασμα από μέρα σε νύχτα. Παράλληλα, η ανθρώπινη παρουσία, με όποια μορφή και αν εμφανίζεται (αφηγητής, μουσικός, επισκέπτης ή «κάτοικος») κατακερματίζεται αντανακλώμενη και άυλη πια συμμετέχει η ίδια ως σκηνικό σε μια ατμοσφαιρική εκδήλωση. Ακόμη και τα φωτιστικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν ακολούθησαν το συνολικό πνεύμα της ενσωμάτωσης στο χώρο. Επιπλέον στοιχείο που επηρέασε το σχεδιασμό και την υλοποίηση της εν λόγω κατασκευής ήταν η πρόθεση της αποσυναρμολόγησης και τμηματικής επανατοποθέτησης της όλης εγκατάστασης στο εσωτερικό του Ασύλου ως ανάμνηση αλλά και ως διακοσμητικό στοιχείο μόνιμου πια χαρακτήρα.
Όλα τα παραπάνω συνηγόρησαν, λοιπόν, στην επιλογή ενός επαναλαμβανόμενου μοτίβου που θα έδινε τη δυνατότητα της επ’ άπειρον συνέχειάς του, αλλά και της ταυτόχρονης κατάτμησή του, ενώ ταυτόχρονα ο καθρέφτης ως υλικό κατασκευής θα προσέδιδε στην όλη εγκατάσταση το χαρακτήρα του άυλου και στους συμμετέχοντες την αίσθηση της ενεργού συμμετοχής τους.
..συνεχίζεται
Ακολουθεί περιγραφικό κείμενο για την Κυψέλη από τον φίλο μας Κωστή Νικηφοράκη και αναφορά των συντελεστών.
” ..Η Κυψέλη, μια από τις ιστορικότερες γειτονιές της Αθήνας, είναι σήμερα ένα κοινωνικό χωνευτήρι πολιτισμών, λαών και ιδεών, καθώς και τόπος σύνθεσης της σύγχρονης ιστορίας του κέντρου της Αθήνας, με το ένδοξο παρελθόν της. Η Κυψέλη σηματοδοτεί ένα γόνιμο κοινωνικό πείραμα εν εξελίξει, στο οποίο μπορούν να συνυπάρχουν το Άσυλο Ανιάτων, ο Κωνσταντίνος Κανάρης, ο Χαρίλαος Τρικούπης και ο Ίων Δραγούμης, σε «διάλογο» με το Μπάουχαουζ και την Αρ Ντεκό αρχιτεκτονική, τις αφρικάνικές μάσκες, το ντόμινο, το γκόσπελ, τον Μουλάτου Αστάτκε, το ραπ, αλλά και το thrash metal, όπως αυτό ηχεί μέσα απο τα θρυλικά υπόγεια στούντιο της περιοχής..”
Σύλληψη και επιμέλεια: Breakfast Club, Swop, Δημήτρης Σωτηρίου, Μιχάλης Σιώνας, Νέγρος του Μοριά, Black Athena
Οργάνωση παραγωγής : Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Breakfast Club : Natasha Zielazinski (τσέλο), Rhia Parker (φλογέρα, φωνή), Detta Danford (φλάουτο), Εύη Νάκου (φλάουτο)
Δημιουργικό γραφείο Swop : Τάσος Σπυρίδωνος, Γιάννα Λαζαρίδη
Α’ περίπατος : Δημήτρης Σωτηρίου (χορευτής)
Β’ περιπατος : Μιχάλης Σιώνας (ηθοποιός)
Γ’ περίπατος : Νέγρος του Μοριά (MC/ράπερ)
Banjo : Andy Dattford (συμμετοχή στην κεντρική συναυλία)
Υπεύθυνη παραγωγής για το Άσυλο Ανιάτων : Δήμητρα Πιπιλή
Δημιουργική ομάδα Swop : Τάσος Σπυρίδωνος, Γιάννα Λαζαρίδη, Πέτρος Οικονόμου, Κώστας Ζάγκος, Μαρούλα Καλαμποκιά, Μαρία Ράσκου, Δημοσθένης Μπάρμπας
Επιμέλεια κειμένων : Γιάννα Λαζαρίδη, Τζίνα Σόφιος
Φωτογραφία : Τάσος Κανέλλος, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Μαρία Ράσκου
– –
Entos was a two day event that took place on the 23rd and 24th of April 2016, a production of the Onasis Cultural Foundation. An outcome generated from the collaboration between Swop and Breakfast Club, along with three guest hosts – Dimitris Sotiriou, Michalis Sionas and Negros tou Moria. Using dance, narration and singing, the hosts and music group BC produced three individual music walk-throughs, through installations within and around the Hostice.
Each walk-through was created to show a different audiovisual experience. The various installations and objects were meant to amplify the walk’s main theme. Taking into consideration their temporary character, the actual Hostice use, environmental factors and the variation of hosts and themes, the installed structures tried to work as theme stops, while a main concert background was set inside the Hostice. The end products were objects and installations made of paper, cardboard, wood and acrylic, processed with a laser CNC and in some cases using coloured light.
The main stage was the final destination for the various walks and a concert stage for BC and guests, where an installation called Fragments worked as it’s background .
Fragments is a hexagonal mirror system with metal rings, suspended at the concert area. It was meant to be the main background theme; a light structure that would be seamlessly installed inside the evergreen Hostice yard; a shade of natural beauty in the otherwise highly dense and concrete filled area of Kypseli. It’s physical shape was blurred and interwoven with the natural environment, the surrounding concrete buildings, the wind, the coloured lights and the transition from day to night. Meanwhile, each human presence (musicians-hosts-viewers) was deconstructed and shattered through the moving reflection, aimed to provide a hazy atmosphere, extensified by the use of lights. The overall intention was to create a flexible modular structure that would well serve its novel purpose of providing a glimpse of magic for this special event. After everything was over it was relocated inside the Hostice.
..more to follow soon
Concept : Breakfast Club, Swop, Dimitris Sotiriou, Michalis Sionas, Νegros tou Moria, Black Athena
Production : Onassis Cultural Center
Breakfast Club : Natasha Zielazinski (cello), Rhia Parker (pipe, singing), Detta Danford (flute), Evi Nakou (flute)
Swop Creative Lab : Tasos Spyridonos, Gianna Lazaridi
Walk A: Dimitris Sotiriou (dancer)
Walk B: Michalis Sionas (actor)
Walk C : Negros tou Moria (MC/rapper)
Banjo : Andy Danford (performed during the main concert)
for the Hostice : Dimitra Pipili
Swop production team : Tasos Spyridonos, Gianna Lazaridi, Petros Economou, Kostas Zagkos, Maroula Kalompokia, Maria Raskou, Dimosthenis Barbas
Text : Gianna Lazaridi, Gina Sofios
Photography : Tasos Kanellos, Marisha Triantafillidou, Maria Raskou